• وبلاگ : پله...پله...تاخدا!
  • يادداشت : آخرين دل نوشته....
  • نظرات : 6 خصوصي ، 50 عمومي
  • درب کنسرو بازکن برقی

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     

    سلام

    در سوره نحل آيه 97 حيات طيبه به عنوان نتيجه ايمان و عمل صالح معرفي شده است. مفسران در معناي حيات طيبه، تفسيرهاي متعددي ذكر كرده‌اند.

    بعضي آن را به معناي روزي حلال دانسته‌اند، برخي به قناعت و راضي بودن به نصيب ؛ بعضي به رزق و روزانه؛ برخي به عبادت توأم با روزي حلال؛ بعضي آن را توفيق بر اطاعت فرمان خدا و مانند آن دانسته‌اند؛ ولي مي‌توان گفت كه حيات طيبه آن چنان گسترده است كه همه اين موارد و مانند آنها را در بر‌مي‌گيرد و جامع همه اينها ايمان و عمل صالح است.(1)

    هر انساني كه بتواند طبق موازيني كه قرآن براي دست‌يابي به حيات طيب و پاك ارائه كرده عمل نمايد، به آن دست خواهد يافت.

    اسلام مجموعه اي از قوانين است كه اگر انسان به تمامي آن‌ها عمل كند، به حيات طيبه و پاكيزه دست مي يابد و هر كدام از آن وظايف را انجام ندهد، به همان مقدار تخلف كرده و از كاروان رهروان مسير هدايت عقب مي ماند.

    بنابراين اگر كسي روزه را كه يكي از احكام اسلامي است، انجام دهد، به اين وظيفه الهي عمل كرده و نتيجه و آثار و فوايد آن را خواهد ديد. اگر برخي از وظايف ديگر را انجام ندهد، به همان مقدار از قافله عقب مي ماند. بعضي از وظايف اهميت ويژه اي دارند مانند نماز كه در شأن و منزلت آن آمده است: "إنّ اوّل ما يحاسب به العبد الصلوة فإنْ قبلتْ قبل ما سواها؛(1) اولين چيزي كه مورد محاسبه قرار مي گيرد نماز است. اگر نماز قبول شود، بقيه اعمال نيز قبول مي‌شود".

    اين حديث دلالت بر اهميّت ويژه نماز دارد و نقش سازندة نماز را در انسان و جامعه بيان مي‌كند.

    از طرفي گناه و خطايا از آبروي انسان نزد خدا و ملائكه مي كاهد. گاهي تكرار و كثرت گناه انسان را به مرحلة كفر و بيرون رفتن از دين مي‌رساند. كسي كه مي‌خواهد انسان كاملي باشد و مسلمان واقعي محسوب شود، بايد در صدد برآيد كه از گناهان دوري كند. برخي از گناهان قطع نظر از اين كه خلاف و گناه است، باعث انحراف ديگران نيز مي شود، مانند بدحجابي كه باعث آلوده شدن و انحراف ديگران مي‌شود. اگر چنين باشد، درجه گناهش افزون مي‌شود و در نامه عمل و گزارش كارش در وقتي كه پرونده اش را به دستش بدهند، گناهان بسيار بد و سنگين در آن مشاهده مي‌كند.

    قاعده كلّي در قبولي اعمال حسنه، تقوا است. قرآن مي‌فرمايد: "إنّما يتقبل الله من المتقين؛(2)خداوند فقط اعمال افراد با تقوا و پرهيزكار را قبول مي‌كند". بنابراين چه بسا روزه آن شخص هم كارساز نباشد، مگر اين كه از اين حالت بيرون آيد.

    حضرت اميرالمؤمنين(ع) فرمود: "خدا شما را رحمت كند. به نشانه هاي روشن عمل كنيد كه راه، روشن است و شما را به خانه امن و امان دعوت مي‌كند. اكنون در خانه اي هستيد كه مي توانيد با فرصت و وقتي كه داريد، رضايت خداوند را جلب نماييد. پرونده ها در اين جا